کد مطلب:243790 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:163

پاسخهای امام حسن مجتبی
[69] 4 - و نیز روایت كرده است:

ابو هاشم داود بن قاسم جعفری از امام جواد علیه السلام نقل كرده است كه فرمود: امیرمؤمنان علیه السلام در حالی كه پسرش حسن علیه السلام، همراهش بود و به دست سلمان تكیه داده بود، تشریف آورد تا اینكه داخل مسجد الحرام شد و نشست، در همین هنگام، مردی خوش تیپ و خوش لباس آمد و بر حضرت سلام كرد، حضرت سلام او را جواب داد و او همانجا نشست، سپس عرض كرد: ای امیر مؤمنان! سه مسأله از شما می پرسم، اگر جواب دادید، خواهم دانست كه امت درباره ی شما، دستخوش قضا و قدر شدند و نسبت به دنیا و آخرت خود، در امان نیستند و چنانكه پاسخ نگوئید، آشكار خواهد شد كه شما و آنها مانند یكدیگرید.

امیر مؤمنان به او فرمود: هر چه می خواهی از من بپرس.

عرض كرد: مرا آگاه كن كه: اولا آدمی چون به خواب رفت، روحش كجا می رود؟ ثانیا - انسان چگونه (چیزی را) به یاد می آورد و از یاد می برد؟ ثالثا - چگونه فرزند انسان به عمو و دایی شباهت می برد؟

حضرت متوجه امام حسن علیه السلام شد و به او فرمود: ای ابا محمد! پاسخش را بده.

راوی گفت: امام حسن پاسخ او را بیان كرد، پس او گفت: گواهی می دهم كه خدایی، جز



[ صفحه 61]



خدای یكتا نیست و همواره بر این گواهم و گواهی می دهم كه محمد صلی الله علیه و اله و سلم، رسول خدا است و همواره بر این گواهی می دهم و شهادت می دهم تو (به امیرالمؤمنین علیه السلام اشاره كرد،) جانشین رسول خدا و حجت بعد از وی می باشی و همواره بدان شهادت خواهم داد و گواهی می دهم كه تو - به امام حسن اشاره كرد - جانشین وی و حجت بعد از او هستی و همواره بدین گواهی خواهم داد و شهادت می دهم كه حسین بن علی، جانشین و قائم به حجت برادرش بعد از او خواهد بود و گواهی می دهم كه علی بن الحسین، بعد از او عهده دار امرش خواهد بود و گواهی می دهم كه محمد بن علی، عهده دار امر علی بن الحسین خواهد شد و گواهی می دهم كه جعفر بن محمد، عهده دار امر محمد بن علی خواهد گشت و گواهی می دهم كه موسی بن جعفر، عهده دار امر جعفر بن محمد خواهد بود و گواهی می دهم كه علی بن موسی، عهده دار امر موسی بن جعفر خواهد شد و گواهی می دهم كه محمد بن علی، عهده دار امر علی بن موسی خواهد گشت و گواهی می دهم كه علی بن محمد، عهده دار امر محمد بن علی خواهد گردید و گواهی می دهم كه حسن بن علی، عهده دار امر علی بن محمد خواهد بود و گواهی می دهم بر امامت مردی، از فرزندان حسن بن علی كه تا هنگام ظهورش به نام و كنیه، خوانده نمی شود و زمین را آكنده از عدل و داد می كند، چنانكه از ظلم و جور پر شده باشد، و درود و رحمت و بركات خدا بر تو باد ای امیر مؤمنان!

سپس برخاست و رفت، امیر مؤمنان فرمود: ای ابا محمد! به دنبالش برو و ببین كجا می رود؟

امام حسن فرمود: بیرون رفتم، ولی به محض اینكه پایش را بیرون مسجد گذاشت، متوجه نشدم به كجای زمین خدا رفت! و نزد پدر بازگشتم و آنچه دیده بودم به او گفتم، حضرت فرمود: ای ابو محمد! آیا او را می شناسی؟

عرض كردم: خدای متعال و رسولش و امیر المؤمنین، داناترند، حضرت فرمود: او، خضر علیه السلام است. [1] .



[ صفحه 62]




[1] الكافي 1: 525 ح 1.